Die pubers zijn een interessant volkje vind je niet?

Heb jij toevallig op dit moment pubers thuis zitten (of misschien kan je beter zeggen liggen).

Superfijn!

Want als dat zo is, dan moet je zeker verder lezen, want je kan een hoop leren van deze groep. Misschien ben je nog niet zo ver, maar ook die leuke kleine kleutertjes worden een keer puber.

Even kijken of je dit herkent:

  • Hij/zij komt altijd te laat uit bed, is altijd te laat op school, eet geen ontbijt, maar verder de hele dag tosti’s, eieren, chips, chocolade, hele broden met pindakaas, eigenlijk alles wat er in de koelkast en kasten te vinden is.
  • Je hoort alleen het woord: neehee en hij/zij vind jou vooral altijd zeuren, heel erg oud en onredelijk.
  • Hij/zij ligt vooral in horizontale houding in bed/bank met oortjes in en zijn mobiel is geïntegreerd in zijn hand.
    Het hoort niets en er is geen communicatie meer mogelijk.

Herkenbaar?

Gister was ik naar de voorstelling “Tis hier geen hotel – 2” over pubers in het Theater in Haarlem. Wat een feest der herkenning! De zaal lag echt compleet dubbel van het lachen, van het begin tot eind.

Dat is echt knap!

Hoe doen ze dat?

Alle kleine, minuscule eigenschappen van pubers werden besproken in de theatershow en alle ouders herkende dit. Zo treffend en goed.

Doordat zij het “puber zijn” zo onwijs goed bestudeerd hebben, wisten ze precies wat er speelt en wat er kenmerkend is aan deze groep. Tot in de kleinste mini mini details. Ik dacht steeds: Huh hoe weten ze dat nou van mijn kinderen? Dat is echt bij ons ook zo!

En dat is het! Precies dat!

Hoe zit het met jouw doelgroep?

Weet jij ook wat er speelt in het hoofd van jouw ideale klant. Wat doet zij op een dag, hoe ziet haar dag eruit, waar is ze druk mee, hoe ziet haar thuis of werksituatie eruit. Wat doet ze in haar vrije tijd? Wat vindt ze leuk en wat niet?  Welke problemen zijn er, waar ligt ze van wakker van…

Als je je echt gaat verdiepen in het leven van je ideale klant, dan kan je je goed verplaatsen in haar leven. Als je weet wat er speelt dan kan je daar een linkje mee leggen naar jouw bedrijf of naar jouw product.

Dus pak een papier (heel ouderwets I know, maar vaak werkt dat fijn) of je computer, neem echt een bestaande klant in je hoofd en schrijf/typ alles op wat er in je hoofd komt. Hoe praat je tegen haar, wat maakt ze mee. Hoe gedetailleerder je dit doet, hoe beter je kan inspelen op haar problemen/wensen/frustraties en hoe beter je je dienst kan aanbieden.  En als je dit hebt opgeschreven, probeer dan nog een laagje dieper te gaan met je onderzoek om juist die kleine details, die minuscule eigenschappen te ontdekken. Daar gaat het om.

Het lijkt makkelijk, maar dat is het niet. Maar als je het goed hebt gedaan, dan heb je hier ook veel profijt van. En kan je ook je doelgroep goed aanspreken en bereiken. In je social media en nieuwsbrieven.

Plak je papier op de muur voor je en kijk iedere dag even naar je klant. Voor hem of haar doe je het!

Don’t forget this

Ik wens je een mooie ontdekkingstocht naar jouw ideale klant. En er zijn nog een paar plekjes vrij voor de theatershow  Tis hier geen hotel in Haarlem omdat het een extra voorstelling was. Dus als je snel bent…

Groet Mariska

Op de foto zie je mij ook toevallig met een losse mobiel in 1 hand..  en zonder oortjes – want ik ben veel te nieuwsgierig naar alles in mijn omgeving.

Als je vanavond niets te doen hebt:

Link naar de pagina Tis hier geen hotel extra voorstelling Theater Haarlem

Nog meer tips!

Lekker zelf werken aan je website (met begeleiding)

Lekker zelf werken aan je website (met begeleiding)

Hoe lang heb jij je website al? Na de vakantie kwam ik Monique tegen bij de Albert Heijn. We raakten in gesprek over haar website. Ze vertelde dat ze echt met de website aan de slag moest omdat er veel veranderd was in haar bedrijf sinds de website klaar was. Maar......

Lees meer
PHP verhogen website (via hostnet) met filmpje

PHP verhogen website (via hostnet) met filmpje

Getsie.. heb jij ook een mail gekregen over PHP verhogen van je hostingpartij? En weet je echt niet wat dat is en hoe je dat doet? Afgelopen week kreeg ik heel veel vragen van klanten die deze mail hadden ontvangen.  Ik kan mij voorstellen je enorm schrikt van zo'n...

Lees meer
Stuur gelijk je vraag naar Mariska