5 tips om met (SEO) zoekwoorden hoger te scoren te Google
“Mariska, kan je mij uitleggen hoe het werkt met slimme zoekwoorden (SEO) op je website en hoe je daarmee hoger in Google kan komen?”: vroeg een klant mij laatst.
Deze vraag over SEO en zoekwoorden is voor iedere ZZP-er belangrijk en zal ik hieronder eenvoudig proberen te beantwoorden. Ik geef in deze blog praktische tips die je gelijk kan uitvoeren in je website waardoor je hoger in google kan komen op een organische manier zonder te adverteren op google. Je kan natuurlijk ook adverteren, maar ik ben voorstander voor de organische manier.
Tip 1. Denk eerst even goed na welke woorden jouw klant gaat typen in Google als hij /zij op zoek is naar jouw dienst of website
Kruip in de huid van jouw ideale klant en bedenk echt even wat jouw klant nodig heeft. Welke woorden horen daarbij die voor jouw klant relevant zijn. Probeer deze woorden en combinaties van woorden eens op te schrijven. Een voorbeeld: een klant (Bijvoorbeeld Fleur) uit Haarlem is op zoek naar een fotograaf die mooie foto’s voor haar website kan maken. Fleur heeft daarbij een bepaald idee in haar hoofd, want het moet passen bij haar nieuwe logo en haar nieuwe brandingkleuren voor haar website.
Zij gaat naar Google en ze typt in de volgende woorden:
Fotograaf – Portretten
Daar krijgt ze teveel hits mee dus gaat ze verder zoeken:
Fotograaf – Portretten – Haarlem
Dat geeft al minder hits, maar nog steeds ziet Fleur door de bomen het bos niet, dus ze zoekt nog verder met steeds specifiekere zoekwoorden die voor haar als creatieve ZZP-er belangrijk zijn:
Fotograaf – Portretten – Haarlem – creatieve ZZP – Branding – Website – Blogs
En nu krijgt ze een lijst op Google te zien die precies past bij de fotograaf waar zij naar op zoek is. Fleur hoeft nu alleen maar te kijken naar een paar websites die precies aanbieden waar zij naar op zoek is. Dat scheelt haar tijd en ze zoekt gericht naar haar oplossing voor haar probleem.
Hoe beter je hierover nadenkt en hoe meer je in de huid kruipt van je klant, des te beter je weet welke woorden belangrijk zijn voor deze klant (jouw ideale klant). Gebruik woorden als jouw plaatsnaam of meerdere plaatsnamen als je een dienst aanbiedt waarbij je klant in de buurt moet wonen/werken. Denk in specifieke termen, dus ook ZZP of Creatieve ZZP of Branding / Visual Branding of Portretten / Zakelijk portretten voor je website / blog / Social media / LinkedIn profiel enz..
Opdracht:
Kruip in de huid van jouw klant en schrijf alle woorden op en bewaar deze goed, want die kan je naast je SEO zoekwoorden ook voor je blogs gebruiken.
Tip 2. Installeer de gratis plugin SEO van Yoast op je website en vul alle pagina’s en blogs met de juiste informatie (uitleg)
De plugin SEO voor Yoast is de meest gebruikte plugin voor SEO op WordPress websites te wereld. Daarom is het heel slim om deze plugin te installeren op je website en ook slim te gebruiken. Je kan namelijk voor iedere pagina en voor ieder bericht een Titel, Meta-omschrijving en een focuswoord aangeven die zichtbaar wordt op Google. Dus… iedere pagina en ook iedere Blog kan je zoekwoorden meegeven in je metadescription op Google. Hoe mooi is dat!
Korte uitleg van de plugin SEO Yoast:
- Login op je WordPress website via domeinnaam/wp-admin
- Ga aan de achterzijde van je website naar plugins en kies installeer nieuwe plugin.
- Installeer de plugin SEO Yoast op de website en activeer de plugin (check of de plugin er niet al staat).
- Bekijk dan de website aan de voorzijde.
- Ga naar de pagina of bericht waar je SEO woorden wilt toevoegen en kies dan in de zwarte balk voor ‘Bewerken’. Je komt nu weer aan de achterzijde van je pagina / bericht.
- Onder de vakken scroll je naar beneden en daar zie je Yoast SEO staan.
- Vul als eerste de Focus keyphrase in. Dit is het belangrijkste zoekwoord of zoekwoorden van je pagina. Vul alleen woorden in die op de pagina staan, want anders werkt het niet.
- Kijk naar je titel van je bericht. In het voorbeeld hierboven zie je dat alles automatisch wordt ingevuld met de rondjes Titel, Pagina, Scheidingsteken en site-titel. Je kan ook zelf deze rondjes verwijderen en een andere titel erin zetten, maar ik kies ervoor om het zo te laten staan.
- De slug laat je staan, deze verander je niet.
- De Metabeschrijving of metadescription kan je zelf aanpassen naar een goedlopende zin waarin je je klant verteld wat er op deze pagina te vinden is en hier plaats je de belangrijkste zoekwoorden van je pagina. Er loopt een groene balk mee onder de tekst en zo kan je zien wat de ideale lengte is van je omschrijving.
- Als je klaar bent met de omschrijving van SEO Yoast, plaats dan nog een foto erbij bij “uitgelichte afbeelding”. Deze zie je ook staan in het voorbeeld.
- Ben je klaar met de achterzijde, sla je pagina op via de button “update” of “publiceren” aan de rechterzijde in het midden.
Opdracht:
Ga per pagina’s en berichten /blogs na of er een SEO is ingevuld via de plugin SEO Yoast en vul alle titels, meta omschrijvingen en het belangrijkste zoekwoord van de pagina / bericht in. Plaats bij alle pagina’s en bij iedere blog een foto bij “uitgelichte afbeelding” (via de achterzijde van je website).
Hier zie je dus dat je op google meerdere pagina’s ziet met meerdere omschrijvingen.
Hieronder zie je de ingevulde omschrijving van Yoast SEO voor deze blog.
Tip 3. Ga regelmatig bloggen en gebruik hier jouw lijstje met zoekwoorden SEO
Opdracht:
Zoek een paar SEO zoekwoorden uit de lijst die je bij Tip 1 hebt opgeschreven en ga gelijk een mooie blog schrijven op je website. Ben je klaar met het schrijven van je blog – klik dan op bericht opslaan en ga naar de achterzijde van je bericht op alle SEO Yoast items in te vullen, zoals het belangrijkste zoekwoord en omschrijving en voeg een uitgelichte afbeelding toe.
Tip 4. Deel je bericht op Social media
Opdracht:
Als je klaar bent met je bericht, ga je naar de voorzijde van je website en bekijk je het bericht op je website. Hier zie je ook de url staan van je bericht. Kopieer deze url en deel deze op je facebook en LinkedIn.
Tip 5 Geef alle foto’s in je website een juiste naam met jouw bedrijfsnaam erbij
De meeste foto’s die aangeleverd worden bij een website hebben een gekke naam zoals foto: 2w3354534589. Vaak let je niet op de naam van de foto als je bezig bent met je eigen website. Maar je kan hier wel winst behalen als je de omschrijving van de foto wel goed omschrijft. Je kan bij alle foto’s / afbeeldingen in je website de juiste naam en zoekwoorden toevoegen. Het beste is om dit te doen voordat je alle foto’s gaat uploaden naar je website. Maar je kan ook naar de media bibliotheek gaan en daar iedere foto handmatig aanpassen met een andere titel.
Bijvoorbeeld: Blog-SEO-zoekwoorden-website-eenwebsitevoorjou
Let op dat je de titel van de foto altijd zichtbaar wordt als je met de muis over de foto gaat. Dus schrijf geen gekke dingen op.
Tot slot
Dit waren de 5 tips die je zelf kunt doen om meer zichtbaarheid van je website op Google te krijgen.
Ik leg je uit dat je door goede SEO zoekwoorden te gebruiken in je teksten, in de SEO omschrijving van iedere pagina en iedere blog en bij iedere foto, je website makkelijker gevonden wordt omdat je relevante informatie geeft aan je klant.
Nog even dit
Hou hierbij altijd in je hoofd dat zoekmachine optimalisatie en zoekwoorden belangrijk zijn, maar dat een goede leesbare tekst het allerbelangrijkste is voor een klant. Ga eerst voor een goede en leuke tekst en denk daarna aan de zoekwoorden. In die volgorde. Want een onleesbare tekst met veel goede zoekwoorden wordt niet gelezen.
Ik wens je veel succes bij het aanpassen en optimaliseren van je SEO met mooie relevante zoekwoorden in je website en in je nieuwe blogs. Schrijf vanuit je hart en om je klanten te helpen, dan gaan de zoekwoorden ook vanzelf.
Wil je op de hoogte blijven, like mijn facebookpagina eenwebsitevoorjou.
Nog meer tips!
Wel of geen datum bij je blog vermelden + filmpje
Wat is slim? Gister had ik een gesprek met mijn klant Helen of het nou wel of niet slim was om een datum bij je blog te plaatsen. Tja... helaas is er niet echt een goed antwoord op te geven. Ik zal je uitleggen waarom. Soms is het fijn als je weet dat een blogbericht...
Lekker zelf werken aan je website (met begeleiding)
Hoe lang heb jij je website al? Na de vakantie kwam ik Monique tegen bij de Albert Heijn. We raakten in gesprek over haar website. Ze vertelde dat ze echt met de website aan de slag moest omdat er veel veranderd was in haar bedrijf sinds de website klaar was. Maar......
PHP verhogen website (via hostnet) met filmpje
Getsie.. heb jij ook een mail gekregen over PHP verhogen van je hostingpartij? En weet je echt niet wat dat is en hoe je dat doet? Afgelopen week kreeg ik heel veel vragen van klanten die deze mail hadden ontvangen. Ik kan mij voorstellen je enorm schrikt van zo'n...